Såg du tv-serien ”The last of us” och funderar på om svamparna skulle kunna styra världen, som i serien? Välkommen på en inspirerande lärarkväll på Nobelprismuseet och låt dig hänföras av svamparnas fascinerande värld.

Svampar har i alla tider fascinerat människan. De är varken växter eller djur men lever i symbios med båda. De finns överallt, runt omkring oss och inuti oss, men förblir allt som oftast osynliga. De senaste decennierna har vetenskapliga upptäckter lärt oss mer om svamparnas viktiga funktioner, men svampvärlden är fortfarande full av mysterier som återstår för vetenskapen att lösa.

Välkommen att lyssna på ett samtal mellan Hanna Johannesson och Anna Rosling om möjligheter och hot inom svamparnas värld. Hanna Johannesson är professor vid Kungliga Vetenskapsakademien med forskningsintresse i gränslandet mellan mykologi och evolutionsbiologi. Anna Rosling är lektor i evolutionsbiologi med forskning kring svampas mångfald och funktion i markeskosystemet vid Uppsala Universitet.

Kvällen inleds med mingel, mat och dryck. Under kvällen kommer vi också att ge en guidad visning av vår nya utställning Fungi – svampar i konst och vetenskap. Museets butik kommer att vara öppen, där du kan handla med rabatt.

Tid: Onsdag 25 oktober 2023, 17.30 – 20.00. Mingel och tilltugg i vår bistro från 17.30. Programmet inleds 18.00.

Plats: Nobelprismuseet, Stortorget 2 i Gamla stan, Stockholm

Kostnad: 50 kr

Målgrupp: Alla som arbetar i skolan är varmt välkomna, inga speciella förkunskaper behövs.