Den 21 september laddar Nobel Prize Museum upp inför tillkännagivandet av Nobelpriset i litteratur 2021 med en lärarkväll om läslust, litteraturundervisning och Nobelpriset.

När? Tisdag 21 september klockan 17:30–19:00
Var? Online och Nobel Prize Museum, Stortorget 2, Gamla Stan
Hur? Programmet är kostnadsfritt. Vi bjuder på förtäring för dem som närvarar fysiskt.

Denna kväll lyfter vi Pär Lagerkvist lite extra med anledning av att det är 70 år sedan han belönades med Nobelpriset i litteratur. Hör Litteraturprofessorn Håkan Möller berätta om denna ögonblickets diktare och hans väg fram till Nobelpriset. Poeten och akademiledamoten Jila Mossaed berättar om sitt författarskap, poesi och inspiration. Medverkar gör också Stefan Ljungdahl och Anna Bergqvist, som belönats med Svenska Akademiens svensklärarpris 2021 och delar med sig av hur de öppnar dörrar till litteraturen i sina klassrum. Och så berättar museets pedagoger om skolverksamheten och ger en lite fakta om Nobelpriset i litteratur och dess 120-åriga historia.

Vi erbjuder även 25 platser fysiskt på Nobel Prize Museum. För de lärare som erhåller dessa platser finns fika i museets bistro kl. 17.00-17.30. Anmäl ditt intresse i formuläret, vi lottar ut platserna.
(Med reservation för att ändrade rekommendationer från Folkhälsomyndigheten kan komma att påverka vår möjlighet att ta emot besökare fysiskt – i detta fall kontaktar vi alla berörda.)