Kom till Nobelprismuseet torsdag den 16 februari på en inspirationskväll för lärare på låg-och mellanstadiet.

Vilka är människorna bakom Nobelprisen? Och vad är det som gör att vissa människor aldrig ger upp sin dröm? Hur kan du med hjälp av berättarkonsten fånga dina elevers intresse?

Med utgångspunkt i flera Nobelpristagares skrivbord – i vår utställning Från idé till Nobelpris – kommer vi att berätta om de spännande arbetena som lett fram till deras banbrytande upptäckter.

Anna Nordlund, författare och forskare på Uppsala Universitet, kommer och berättar om Selma Lagerlöf och om andra svenska hjältinnor, om vad det är som driver dem framåt och vilka människorna bakom framgångarna var.

Filippa Mannerheim, lärare, debattör och skribent berättar utifrån sin bok Konsten att undervisa om hur viktigt det är att använda berättandet i klassrummet och hur man kan hjälpa eleverna att förstå att det inte finns några genvägar till framgång.

Tid: Torsdag 16 februari 2023 17.30-20.00

Plats: Nobelprismuseet, Stortorget 2 i Gamla Stan. Museet stänger för allmänheten 17.00 men vi öppnar dörrarna för er igen 17.30.

Innehåll: Föreläsning av Anna och Filippa. Mingel där vi bjuder på vin och tilltugg. Möjlighet att gå runt i museet och handla till rabatterade priser i butiken. Visning av utställningen Från idé till Nobelpris.

Målgrupp: Personal i låg- och mellanstadiet, men alla intresserade är välkomna.