Kan skolan vaccinera unga mot pseudovetenskap, populism och missuppfattningar? Hur kan vi lära eleverna vetenskaplig metod på ett begripligt sätt? På vår lärarkväll 15 november visade vi hur lärare kan jobba med Klartänkt, ett kostnadsfritt material med filmer och lärarhandledning om kritiskt tänkande, vetenskaplig metod och argumentationsfel.

Vi visade också hur du kan arbeta med utgångspunkt i Roslings bok Factfulness som vi på Nobel Center just gett till alla som går i trean på gymnasiet. Under kvällen fick lärarna verktyg för att arbeta med utgångspunkt i boken, även om eleverna inte har läst hela boken. Se en video från presentationen med Carl-Johan Markstedt och Annika Hedås-Falk. Carl-Johan har skrivit lärarhandledningen till Factfulness för Natur & Kultur.

Vi fick också en direktrapport från konventet Flat Earth Society som filmproducenten och journalisten Rasmus Åkerblom bevakade i Denver, USA.

I panelsamtal möttes läraren och skoldebattören Isak Skogstad, filosofiläraren Niklas Brismar Pålsson och utbildningschef Annika Hedås Falk. Se video från panelsamtalet:

Tillhörande material

Klartänkt – ett lektionsmaterial om vetenskaplig metod och kritiskt tänkande, åk 7–9. Klicka här för att ladda hem lärarhandledningen.

Factfulness – ladda hem boken och lärarhandledningen från Natur och Kulturs hemsida (gratis).

Tipsa din elever att ladda hem boken Factfulness!