När reflekterade du senast över ditt yrkesval? Har du funderingar om hur läraryrket förändrats de senaste decennierna?

Kom till Nobelprismuseet tisdag den 13 juni för en inspirationskväll om lärare, för lärare. Vi bjuder på vin och tilltugg, och denna gång riktar vi strålkastarna mot just läraryrket.

Erik Cardelús, lektor vid Stockholms universitet, presenterar sin nysläppta bok Lärarliv i litteraturen (skriven tillsammans med Anna Cavallin), en antologi om hur lärare gestaltas i samtida svensk skönlitteratur. Bokens presentation inbjuder till hög igenkänning:

”Gemensamt för lärargestaltningarna är lärarens nästintill outtröttliga försök att göra skillnad, för sig själv, andra och samhället. Här möter vi såväl nyutexaminerade, passionerade lärare som uppgivna, normbrytande och hämndlystna lärare.”

Under kvällen säljs boken till rabatterat pris i museets butik.

Därefter intar läraren Björn Dahlman och skolledaren Maria Jarlsdotter scenen. De har båda profilerat sig som skarpa skoldebattörer på sociala medier, och är aktuella med varsitt kapitel om läraryrket i den nysläppta boken Skolan efter marknaden.

Se ett inslag med Björn Dahlman i TV4:s Nyhetsmorgon här.

Deras presentationer efterföljs av ett samtal på scen med möjlighet att ställa frågor.

Tid: Tisdag 13 juni 2023 17.45-20.00. Mingel och tilltugg i vår bistro från 17.45. Programmet på scen börjar 18.15.

Plats: Nobelprismuseet, Stortorget 2 i Gamla stan.

Målgrupp: Intresserade lärare i alla ämnen och årskurser är varmt välkomna.