Onsdag 1 september 2021 klockan 15:00-16:30
Digital livestream: https://fb.me/e/YybZhNz6

Nobel Prize Teacher Summit on Tour är en del av Nobelprismuseets nya turnerande koncept. Turnén kommer att pågå under flera år och har premiär sommaren 2021 i Göteborg i ett samarbete med Universeum. Nobelpriset står i fokus med dess grundläggande idé om att människor kan göra världen bättre genom vetenskap, litteratur och fredsarbete.
Den 1 september samlar vi lärare från Göteborg och resten av Sverige i en digital lärarkonferens för att ta del av ett program med en spännvidd utöver det vanliga.
Alla lärare är välkomna att delta digitalt – programmet kommer att vara extra intressant för dig som är lärare inom biologi, fysik eller kemi.

Program

Under cirka 90 minuter lyssnar vi till spännande samtal om gener och genteknik samt hur vi idag kan påverka livets kod. Vad säger dagens forskning och vilka oanade möjligheter finns för framtiden? Vilka risker behöver vi vara uppmärksamma på?
Från människans plats i naturen tar vi oss vidare till människans plats i rymden. Vad vet vi – och vad kan vi veta – om hur universum kom till och hur det kommer utvecklas?
Programmet hålls delvis på engelska och vi får bland annat möta:

Richard J. Roberts, Nobelpristagare i fysiologi eller medicin 1993 för upptäckten av hur en och samma gen kan ge upphov till flera olika proteiner.
Ulf Danielsson, Professor i teoretisk fysik, föreläsare, författare och återkommande gäst i radio och TV.
Torill Kornfeldt, vetenskapsjournalist och författare med bakgrund som biolog. Hennes två böcker Mammutens återkomst (2016) och Människan i Provröret (2020) har översatts till tio språk. Hennes stora fokus är hur ny forskning påverkar och förändrar samhället.
Marie Nyman, chef för svenska Gentekniknämnden som ansvarar för att övervaka etiska frågor och ge råd om användning av genteknik.
Per Olsson, tidigare forskare inom medicin vid Karolinska Institutet, Imperial Cancer Research Fund, Umeå Universitet och AstraZeneka. Idag lärare i kemi och biologi vid Franklins gymnasium i Mölndal.
Helena Danielsson Thorell, lektor och teamledare för Life Science Teamet på Anna Whitlocks gymnasium och adjungerad lärare på Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik på Stockholms universitet.

Projektet kan genomföras tack vare stöd från Erling-Perssons Stiftelse, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse samt Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.