Svampar har i alla tider fascinerat människan. De är varken växter eller djur men lever i symbios med båda. De finns överallt, runt omkring oss och inuti oss, men förblir allt som oftast osynliga.

De senaste decennierna har vetenskapliga upptäckter visat hur svamparnas finmaskiga underjordiska nätverk flätar samman ekosystem och formar vår värld. Men svampvärlden är fortfarande full av mysterier som återstår för vetenskapen att lösa.

I utställningen Fungi – svampar i konst och vetenskap utforskas svamparnas värld genom konstverk, designobjekt, mode och samtida vetenskaplig forskning.

• Carsten Höller - Double Mushroom Vitrine (Forty-eigthfold), 2021. ©CFHILL

• Klänning buren av artisten Björk vid släpp av hennes album 'Fossora'. Klänningen är designad av Daniel del Core och masken av den svenska konstnären David Åberg. © Vidar Logi

• Carsten Höller - Double Mushroom Vitrine (Forty-eigthfold), 2021. ©CFHILL

Svamparnas gränsöverskridande natur med förmåga till symbios och transformation har i alla tider inspirerat konstnärer. Några exempel, vars verk kommer att visas i utställningen, är Carsten Höller, Olle Norås, Seana Gavin, Anna Dumitriu och konstnärskollektivet Marshmallow Laser Feast.

Även modevärlden hämtar inspiration från svamp, både när det gäller form och material. I utställningen representeras svamparnas intåg i modet av Balenciagas rock i vegetabiliskt skinn gjort av svamp, och Daniel Del Cores svampprydda klänning, skapad för artisten Björk.

I populärkultur, litteratur och konst har svamp många gånger symboliserat tillgång till det kollektiva, det omedvetna och ett alternativt synsätt på omvärlden. Men även inom forskarvärlden väcks frågan hur svampar kan förändra vårt sätt att förstå världen.

Hur kan svampar växa flera hundra meter ner i berggrunden och vad kan detta säga om livets uppkomst? Skulle vi kunna bygga våra hus eller tillverka våra kläder av svamp? Hur kan svamp utmana våra invanda föreställningar om var en individ eller art börjar och tar slut? Och skulle psykedeliska svampar kunna bota depression?

I utställningen kommer besökaren även att få träda in i Nobelpristagaren Olga Tokarczuks litterära värld som myllrar av svampar. I sin bok Daghus, natthus konstaterar hon: “Om jag inte vore en människa skulle jag vilja vara en svamp.”

Välkommen in i svamparnas värld.

Utställningens curators:
Karl-Johan Cottman och Magnus af Petersens
Konstnärer som deltar i utställningen:
Balenciaga, Daniel Del Core, Anna Dumitriu & Alex May, Seana Gavin, Joanna Hellgren, Carsten Höller, Lundahl & Seitl + Untold Garden , Mae-ling Lokko, Marshmallow Laser Feast, Maurizio Montalti, Iwo Myrin, Olle Norås, Jae Rhim Lee, Phil Ross & Vera Meyer, Amanda Selinder, Lisa Schönberg & Allie ES Wist samt Wim van Egmond.
Forskare som medverkar i filmer i utställningen:
Anders Dahlberg, mykologi (SLU), Henrik Drake, geologi (LNU), Hanna Johannesson, mykologi (SU/KVA), Johan Lundberg, psykiatri (KI), Anna Rosling, mykologi (UU) och Sven Olov Wallenstein, filosofi (SH).
Formgivning:
Utställningsformgivning: Birger Lipinski
Grafisk form: Ateljé Grotesk
Utställningen i media:

Hör när radioprogrammet Stil i P1 intervjuar Nobelprismuseets curator Karl-Johan Cottman om utställningen. Intervjun startar 43:06 in i programmet.

Dagens Nyheters Birgitta Rubin tipsar om utställningen.

Svenska Dagbladets Eva Bäckstedt recenserar utställningen.