Genom historien har människan ställts inför utmaningar med att förstå sig på, hantera och bekämpa virus. I museets nya miniutställning Smittsamt får besökaren möta Nobelprisbelönade forskare som ökat vår kunskap om virus, kartlagt vårt immunförsvar och utvecklat vaccin. I utställningen uppmärksammas även ekonomipristagares perspektiv på pandemier, och hur litteraturen skildrar hur spridning av sjukdomar påverkar samhällen och människor.

– Museer har en viktig roll att spela i kristider eftersom vi kan hjälpa människor att hantera existentiella frågor och bidra med en bredare kontext. Nobel Prize Museum handlar om idéer som förändrar världen, och är det någonting som Nobelpriset visar så är det just människans förmåga att gång på gång hitta lösningar på de svåra utmaningar vi ställs inför. Det ger oss hopp mitt i krisen, säger Erika Lanner, museichef på Nobel Prize Museum.

Nobel Prize Museum kommer likt andra museer som öppnar att vidta åtgärder för att besökare ska kunna följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer till exempel om att hålla avstånd i museet. Nobel Prize Museum har haft stängt sedan i mitten på mars och öppnar nu tills vidare torsdagar till söndagar, kl. 11 till 17.

I museet visas också utställningen Mänsklighetens största nytta, som uppmärksammar Nobelprisbelönade insatser som räddar liv, mättar mänskligheten, skyddar planeten och sammankopplar människor. Besökare kan lära sig mer om Alfred Nobel, inspireras av föremål som pristagare skänkt till museet genom åren eller handla i museets butik. I Bubbelkammaren kan alla barn testa och klura, läsa och fantisera. Bistron serverar fika och Nobelglass för varma dagar.

Här kan du besöka den nya miniutställningen digitalt: http://nobelprizemuseum.se/smittsamt/

Öppettider tills vidare

Torsdag – söndag 11.00 – 17.00

För ytterligare information

Rebecka Oxelström, presschef
rebecka.oxelstrom@nobelprize.org, 073 – 412 66 75

Om Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.