Nobel Center bjuder in till museer, bibliotek och teatrar för att fira och förstå de nya Nobelprisen. Du kan exempelvis få en crash course i Nobelpris eller lyssna på pristagare som berättar om vikten av förebilder. För första gången arrangeras en internationell lärarkonferens där Nobelpristagare möter lärare, på Rival leder Jesper Rönndahl ett Nobel-quiz och under en pubkväll kommer alla Stockholms internationella studenter till Nobelmuseet för att fira de nya Nobelprisen.

Stockholm – Nobel Calling!

Från måndag 2 oktober
Livesändningar från offentliggörandet
Vem får det magiska samtalet? Gör oss sällskap på Nobelmuseet när årets Nobelpristagare tillkännages. Vilka framsteg belönas i år och vilken betydelse har de för mänskligheten? Köp en lunchbowl och titta på livesändningar från offentliggörandet. Vår expertpanel delar med sig av insikter och spaningar.

Tisdag 2 oktober och onsdag 3 oktober
Skrivande som motstånd – om litteraturens kraft att förändra
Nobelmuseets Ebba Holmberg berättar om Nobelpristagare vars författarskap ifrågasätter och utmanar rådande maktstrukturer. Föredraget tar sin utgångspunkt i de tolv författare som finns med i utställningen ”Litterär Revolt” som visas på Nobelmuseet.
Plats: Luma bibliotek och Farsta bibliotek

Onsdag 4 oktober
Avancerad vetenskap är lätt att fira
Crash course i årets naturvetenskapliga pris med kommittéledamöterna Anna Wedell, Ulf Danielsson, Sara Snogerup Linse och Nobel-quiz med komikern och På spåretvinnaren Jesper Rönndahl. Två av kvällens gäster får dessutom möjlighet att närvara vid Nobelprisutdelningen i Stockholms Konserthus 10 december.
Plats: Rival, Mariatorget 3

Torsdag 5 oktober
Herta Müller på Stadsbiblioteket
Herta Müller har länge varit en viktig röst som skildrat erfarenheterna av att leva under förtryck och i landsflykt. 2009 tilldelades Herta Müller Nobelpriset i litteratur för att hon ”med poesins förtätning och prosans saklighet tecknar hemlöshetens landskap”.
Plats: Stadsbiblioteket

Fredag 6 oktober
Nobelpristagare möter lärare
Nobel Teacher Summit är en ny, internationell konferens som hyllar och stärker läraryrket i alla dess former. I en tid då kunskap och vetenskap ifrågasätts är lärarnas
roll viktigare än någonsin. Vetenskapens roll i skolan och lärares professionella utveckling står i fokus.
Plats: Münchenbryggeriet

Lördag 7 oktober
Det livsförändrande samtalet – föreläsning av två Nobelpristagare
Hur känns det att få det magiska samtalet? Möt två Nobelpristagare, Bernard Feringa (Kemi 2016), och Shirin Ebadi (Fred 2003), som pratar inspiration och vägen till
Nobelpris. Mattias Fyrenius, vd på Nobel Media, ger också en bild av världens rapportering av årets Nobelpris.

Söndag 8 oktober
Hur kan vi lära av Nobelpristagarna?
Nobel Centers Anna Sjöström Douagi och Gustav Källstrand berättar om vilka lärdomar man kan dra från pristagarnas berättelser, och om hur alla har potentialen till att göra
insatser för mänsklighetens nytta.

Söndag 8 oktober
Pubkväll för internationella studenter
Vi välkomnar internationella studenter till en pubkväll för såväl nya vänner som nya insikter.

Från 23 september
Litterär revolt – bilder av Nobelpristagare i litteratur
Fotoutställningen ”Litterär revolt – bilder av Nobelpristagare i litteratur” skildrar tolv författare genom den spanske fotografen Kim Manresas bilder. På olika sätt har författarna använt sitt skrivande för att ifrågasätta, skapa förändring och göra motstånd. Utställningen öppnar på Nobelmuseet lördag 23 september och visas till september 2018.

Vill du veta mer? Kontakta:
Helena Wallemo, pressansvarig Nobelmuseet,
helena.wallemo@nobelmuseum.se