Louise Glücks tionde diktsamling ”Averno” utkom 2006. Skivan som donerats till museet är Mahlers ”Das Lied von der Erde” med sångerskan Kathleen Ferrier och Wienersymfonikerna under ledning av Bruno Walter. I ett följebrev till museet skriver Louise Glück:

“During the four years in which AVERNO was written, this is what I listened to. A few readers who knew nothing of my writerly habits heard Mahler, especially in ‘October’…”

Musik är en källa till inspiration för många Nobelpristagare. Albert Einstein beskrev ofta hur betydelsefullt hans eget musicerande var för honom. Boris Pasternak och Elfriede Jelinek studerade båda musik och poeter som Wisława Szymborska och Tomas Tranströmer återkom till musiken i sina dikter. Texter har också blivit till musik. Harry Martinsons ”Aniara” blev opera med musik av Karl-Birger Blomdahl och Kazuo Ishiguro har skrivit låttexter till jazzsångerskan Stacey Kent. Och givetvis Bob Dylan, där poesi och musik helt går samman.

I brevet till museet beskriver Louise Glück också relationen mellan musik och hennes skrivande.

“… the writing of a book has been preceded (often by several years) by obsessive listening to a particular piece of music. I say the writing of a book as though that were a matter of steady application toward a calculated end. But in my experience, writing is erratic, a kind of possessed fluency alternating with a steady silence. Only the music is both inspired and steady; it seems to me my poems emerge from it.”

Författaren och psykologen Jonas Brun, som också översatt Louise Glück, var med när hennes föremål packades upp. Han berättar:

“På ytan är Louise Glücks poesi tillgänglig, men om man gräver finns det hela tiden nya lager.  Hon ägnar sig åt de existentiella frågorna som liv, död, kärlek och familjeband.”

När Nobelpristagare besöker Nobelprismuseet i Gamla stan i Stockholm ombeds de alltid att ta med sig ett föremål som betytt något särskilt för dem. Det kan vara ett föremål som berättar om vem de är eller som har koppling till de insatser som de belönats för. Louise Glück deltog inte i Nobelveckan 2022. Hon har därför i stället postat ett föremål till museet.

I museets föremålssamling finns sedan tidigare bland annat ett handskrivet manuskript från Albert Einstein och den sjal som Malala Yousafzai bar när hon höll tal till FN:s generalförsamling.

”Det hade snöat. Jag minns
musik från ett öppet fönster.

Kom till mig, sa världen.
Jag menar inte att den
uttryckte sig i fullständiga meningar
utan att det var så jag varseblev skönhet.”

Ur dikten ”October”, från diktsamlingen ”Averno”.
Översättning Jonas Brun.

För ytterligare information kontakta:

press@nobelprize.org

Pressbilder återfinns här

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2023. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelprismedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.