Lavinia Valcu började spela schack som sjuåring och blev förra året svensk mästare i Skol-SM i 13-årsklassen. Helgen den 17-18 juni kommer hon till Nobelprismuseet för att ge sina bästa schacktips till såväl nybörjare som barn som redan spelar schack. Alla barn mellan 8-12 år är välkomna!

På tiderna för nybörjare, kommer Lavinia att gå igenom grunderna och hur samtliga pjäser går. Fortsättningspassen är för barn som har spelat schack förut, kan reglerna och vill lära sig mer. Varje pass inleds med en genomgång med Lavinia.

Tider båda dagarna:

10.15-11 Pass 1 – nybörjare

11.15-12 Pass 2 – fortsättning

13-13.45 Pass 3 – nybörjare

14-14.45 Pass 4 – fortsättning

Vill ni spela vidare efteråt är ni välkomna att fortsätta i vår bistro där det kommer att finnas schackspel.

Gratis inträde och begränsat antal biljetter, ingen förbokning.

Hälsning från Lavinia

Hör Lavinia berätta om vad schack betyder för henne och varför hon vill komma till Nobelprismuseet och dela med sig av sin kunskap: