Greta Thunberg är den svenska klimat- och miljöaktivisten som uppmanar människor att lyssna på vetenskapen och inspirerar unga världen över att strejka för klimatet. Johan Rockström är professor i miljövetenskap och chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research i Tyskland.

Greta Thunberg kommer att vara plats på Nobel Prize Museum i Gamla stan. Johan Rockström deltar i samtalet från sitt arbetsrum i Potsdam. Museets Nobelprisexpert Gustav Källstrand inleder samtalet som produceras av Nobel Media.

Nobel Prize Museum har sedan den 20 mars stängt på grund av Covid-19 men fortsätter att bjuda in till intressanta samtal digitalt med olika experter där fokus är att uppmärksamma hur vetenskap gör skillnad i människors liv.

Samtalet görs på engelska och kommer att sändas live via Nobelprisets globala digitala kanaler den 22 april klockan 12.00. Facebook: facebook.com/Nobelprize och YouTube: www.youtube.com/nobelprize, likväl som via nobelprize.org.

Media är välkomna att bädda in en länk till samtalet:

Presskontakt

Rebecka Oxelström, presschef