Bakteriejakten är den femtonde upplagan av Forskarhjälpen. I år kommer eleverna att kartlägga samt samla in prover från förskolegårdar. Insamlade prover analyseras av Malin Flodström Tullberg och hennes forskargrupp vid Karolinska institutet i Stockholm. Den insamlade datan kommer att utgöra ett unikt forskningsunderlag.
Bakteriejakten
Miljön vi växer upp i kan påverka vår hälsa. Forskning tyder på att det är positivt för hälsan att vistas i miljöer med högre biologisk mångfald för att det minskar risken att utveckla allergier. När du hör begreppet biologisk mångfald tänker du kanske på växter och djur på land och i vatten som du kan se med blotta ögat. I Bakteriejakten undersöker vi den biologiska mångfald som finns på marken och utgörs av olika mikrober, så som bakterier.
I Bakteriejakten behöver forskarna hjälp med att undersöka den mikrobiologiska mångfalden i barns uppväxtmiljö – påverkas den av förskolans geografiska placering och närhet till natur? Eleverna kommer att samla in prover från förskolegårdar med stadsnära och lantlig placering. Forskarna kommer att analysera proverna och delar de med eleverna som sedan tolkar och jämför resultaten utifrån givna kriterier samt sina egna kreativa idéer.
Vad vill forskarna ha hjälp med?
Forskarna förser eleverna med bakgrundsinformation om forskningsuppgiften, samt redskap och instruktioner för insamling och analys. Förskolor väljs ut utifrån givna kriterier och elevernas egna önskemål. När alla prover är insamlade skickas de till forskarna tillsammans med insamlingsprotokoll och fotodokumentation. Forskarna analyserar proverna och meddelar eleverna resultatet för hur mikrobiell mångfald ser ut. Eleverna genomför sin analys självständigt med stöd från forskarna. Sedan presenterar forskarna sina resultat och slutsatser utifrån förskolornas stadsnära eller lantliga placeringar.
Hur går det till?
Eleverna kommer att samla in prover från olika förskolegårdar. Tillsammans med proverna skickar de också in protokoll om miljön och foton av provtagningspunkterna. I klassrummet arbetar de med övningar som syftar till att förtydliga konceptet biologisk mångfald. Forskarna analyserar de inskickade proverna och återkopplar resultaten till eleverna som jämför och diskuterar vad eventuella skillnader kan bero på. De kommer även att jämföra resultaten med miljödata från flygfoton och kartor.
Varför undersöker vi biologisk mångfald?
Forskarna vill undersöka faktorer som påverkar flora och biologisk mångfald i barns uppväxtmiljö. Tidigare studier visar ett samband mellan exponering för mikrobiell mångfald och risken för att utveckla allergier. Denna studie syftar till att besvara frågan om den biologiska mångfalden på förskolegårdar påverkas av deras lantliga eller stadsnära placering. Resultaten kan vara värdefulla för framtida stadsplanering och för att undersöka om biologisk mångfald i uppväxtmiljön påverkar risken för allergier och andra sjukdomar. Detta kan i sin tur bidra till framtida hälsofrämjande åtgärder.
När ska vi göra detta?
Den 28 april sker Bakteriejaktens uppstartskonferens på Nobelprismuseet. En lärare per deltagande skola deltar.
Elevernas datainsamling sker vid två tillfällen: på våren och på hösten.
Anmälan
Anmäl din klass här.
Anmälan är öppen till den 6 april. Den 7 april meddelas vilka skolor som erbjuds plats. 11 april meddelas eventuella restplatser.