– Precis som Nobelpriset i sig handlar filmerna om människans förmåga att gång på gång hitta lösningar på utmaningar som vi ställs inför. I år känns det särskilt viktigt att lyfta fram insatser som ger oss hopp om framtiden och de här filmerna gör just det, säger Erika Lanner, chef för Nobel Prize Museum.

Konstnären och designern Fredrik Paulsen som har ritat bion är inne på en liknande tanke:

– Det kändes viktigt att göra något som signalerar något positivt. Man kan säga att gestaltningen följer en modernistisk arkitekturtradition med samtida inslag av färg och Covid-19, säger han.

Resultatet är en rund struktur med fem ytor som var och en har en skärm, riktad utåt mot betraktaren, och en bänk med plats för några få personer. Det finns ingen trång passage där besökare behöver mötas utan man kan ta sig in från alla håll genom remsor av knallgul transparent plast. Byggnaden står direkt på Plattan med det ikoniska svartvita mönstret som golv. Taket har Fredrik använt som en canvas istället för en död yta som bara skyddar mot regn. Från gatuplanet kan man nu se den psykedeliska effekt som uppstår när materialets ådring syns genom med färgen, och som har blivit något av Fredriks signum.

Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholms stad, medverkade vid öppnandet av bion.

– Nobelpristagarna är fantastiska inspirationskällor för många människor världen över. Filmerna som nu visas i Stockholms hjärta Sergels torg och allt annat som händer under Nobel Calling kan väcka intresset för bildning, vetenskap och demokratifrågor hos inte minst unga. Förhoppningsvis kan det inspirera till fler framtida Nobelpris, säger hon.

Bion är öppen dygnet runt till den 12 oktober och bemannas av vakter för ökad trygghet. Det kostar inget och inga biljetter behövs.

En av filmerna – Lost and Found, om en man som arbetar med att återförena barn och föräldrar som tappat bort varandra i världens största flyktingläger – nominerades nyligen till en Emmy. I de andra filmerna får vi följa ett team av kvinnliga yazidiska minröjare i Irak; vi får träffa en man som bygger benproteser åt personer som drabbats av kriget i Sydsudan; i en film följer vi med ett forskarteam till en helt orörd skog i Moçambique och en film handlar om en sydafrikansk orkester som använder musik för att få landet att komma samman.

Utebiografen görs i samarbete med Kulturhuset Klarabiografen och satsningen På Sergels Torg. Den är också museets bidrag till Digital@Idag 2020.

För mer information, kontakta

Rebecka Oxelström, presschef Nobel Prize Museum

Tfn: 0734 12 66 75, rebecka.oxelstrom@nobelprize.org

Pressbilder och filmat material återfinns här.

Läs gärna mer om programmet och filmerna, och följ tillkännagivandena av årets Nobelpris live med start den 5 oktober.

Nobel Calling Stockholm
I början av oktober utses årets Nobelpristagare och insatserna som gjort störst nytta för mänskligheten belönas. Välkommen till inspirerande evenemang där du möter världsförbättrare av olika slag. Det är en vecka då vikten av forskning, vetenskap, litteratur och fred står i fokus. Evenemangen under Nobel Calling Stockholm arrangeras av Nobel Prize Museum i samarbete med Stockholms stad, Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet, Stockholms stadsbibliotek, Kulturhuset Stadsteatern, Forum/Debatt, Stockholms stadshus, Stockholms stadsarkiv, Vetenskapsrådet och Riksbanken. Evenemangen genomförs både fysiskt och digitalt.

Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

• Outdoor cinema in central Stockholm during Nobel Calling Stockholm 2020. Foto: Clément Morin

• Foto: Clément Morin

• Utebiograf på Sergels torg under Nobel Calling Stockholm 2020. Foto: Clément Morin