Alla vet att tiden går framåt, men varför? Betyder tidens riktning att den också har en början – och ett slut? Vad betyder det att tiden kan gå olika fort på olika platser, och varför kan man inte resa bakåt i tiden (eller kan man det?).

Ulf Danielsson är professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet och ledamot i Kungl. Vetenskapsakademien. Han har skrivit populärvetenskapliga böcker som Mörkret vid tidens ände (2015), Världen själv (2020) och Handbok för medborgare i universum (2022). Han förekommer i program som Muren på SVT och Filosofiska rummet på Sveriges Radio.

I ett samtal med Gustav Källstrand för Nobelprismuseets podd Idéer som förändrar världen berättar Ulf Danielsson om allt du velat veta om tid men inte visste att man kunde fråga om.

I biljettpriset ingår även entré till museets utställningar som håller öppet fram till klockan 21.00. Före och efter samtalet serverar Bistro Nobel sin fredagsmeny med noga utvalda smårätter, passande viner, öl, cocktails eller alkoholfria alternativ. Bistron och butiken är öppna fram till klockan 21.00.

Biljetter

Boka dina biljetter här. För medlemsbiljett krävs giltigt medlemskap. Vänligen visa medlemskort i entrén. Köpt biljett återbetalas ej.

Fotopolicy

För att kunna dela med oss av allt roligt som händer på museet fotograferar, filmar och livesänder vi många av våra evenemang. Materialet kan användas i Nobelprismuseets verksamheter, kommunikationskanaler, marknadsföring och i sociala medier. Om ett evenemang arrangeras i samarbete med en annan aktör kan materialet användas i deras kommunikation. Kontakta oss om du har frågor om detta.