I måndags utökades Nobelprismuseets föremålssamling med ett oftalmoskop. Instrumentet användes i Torsten Wiesels och David Hubels tidiga forskning. Denna handlade om hur ljus fångas upp av ljuskänsliga celler i näthinnan i ögat för att där omvandlas till signaler som skickas till hjärnan och omvandlas till synintryck. Torsten Wiesel och David Hubel gjorde banbrytande arbeten om hur denna process fungerar.

Instrumentet skapades ursprungligen av Torsten Wiesels mentor Stephen Kuffler. Vid överlämningen betonade Torsten Wiesel hur viktigt det är med mentorer, särskilt tidigt i karriären.

”Utan min mentor Stephen Kuffler hade jag inte varit där jag är idag. Jag tycker att föremålet passar bra på ett museum”, berättade Torsten Wiesel vid överlämningen.

Torsten Wiesel är neurofysiolog och läkare. Han mottog Nobelpriset i fysiologi eller medicin 1981 tillsammans med David Hubel. Han är också vetenskaplig beskyddare och hedersledamot av Sveriges unga akademi som är en oberoende, tvärvetenskaplig akademi för ett urval av de mest framstående yngre forskarna i Sverige

Här kan du läsa mer om Torsten Wiesel: https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/1981/wiesel/facts/

Bilder finns här:

För mer information kontakta

Rebecka Oxelström, presschef, press@nobelprize.org

Om Nobelprismuseet

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobelprismuseet skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobelprismuseet är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobelprismuseet 2024. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.