Vem kunde tro att en klänning kan förklara årets Nobelpriser? Studenter på Beckmans Designhögskola har sedan 2011 skapat fria tolkningar av Nobelprisen i form av bärbara högtidskläder. De konstnärliga gestaltningarna ger en lekfull ingång till vetenskapliga upptäckter, fredsarbete och litteratur.

Denna kväll tittar vi närmare på både utställningen Nobel Creations 2024 och på årets Nobelpriser. Varför är just dessa upptäckter och insatser är så viktiga att de förtjänar världens finaste pris? Alfred Nobel skrev i sitt testamente om ett pris som skulle tilldelas de som arbetat för mänsklighetens största nytta. Så vad handlar årets priser om och på vilket sätt gör de skillnad?

17.15 Visning på engelska

18.15 Visning på svenska

19.15 Visning på engelska

Denna kväll erbjuds ett festligt kombipaket med biljett för 200 SEK där entré, guidad visning, snacks och ett glas cava eller alkoholfritt bubbel ingår. Museets utställningar, Bistro Nobel samt vår butik håller öppet hela kvällen.

Biljetter

Boka dina biljetter här. För medlemsbiljett krävs giltigt medlemskap. Vänligen visa medlemskort i entrén. Köpt biljett återbetalas ej.

Väskor

Vänligen notera vad som gäller för medtag av väskor till museet.