Tiden har sin gång och vi uppfattar alla dess närvaro. Forntida civilisationer använde sig av solen, månen och stjärnorna för att bestämma årstider och mäta tid. Idag finns mätmetoder som är så precisa att de kan registrera en attosekund – en miljarddel av en miljarddel av en sekund.

Ändå fortsätter frågan om vad tid egentligen är, att uppta människan genom århundraden. Kan vi säga att framtiden eller det förflutna verkligen existerar? Hur långt är nuet? Vad fanns innan tidens början?

Välkommen till den nionde upplagan av Science Today denna gång med med temat tid, då tre forskare presenterar sin forskning och diskuterar vad vi vet om tidens natur.

Science Today är en återkommande afterwork som kickstartar hjärnan och helgen med dagens mest spännande forskning och några av Stockholms bästa DJs. Science Today bjuder in doktorander och postdoktorer från Karolinska Institutet (KI), Chalmers tekniska högskola, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Stockholms universitet (SU) att presentera sin forskning på Nobelprismuseets scen.

I biljettpriset ingår även entré till museets utställningar som håller öppet fram till klockan 21.00. Före och efter samtalet serverar Bistro Nobel sin fredagsmeny med noga utvalda smårätter, passande viner, öl, cocktails eller alkoholfria alternativ. Bistron och butiken är öppna fram till klockan 21.00.

16.30 Insläpp

17.00 Mingel och DJ

18.00-19.00 Samtal på scen

19.00-20.00 Efterhäng och DJ

Biljetter

Boka dina biljetter här. För medlemsbiljett krävs giltigt medlemskap. Vänligen visa medlemskort i entrén. Köpt biljett återbetalas ej.

Fotopolicy

För att kunna dela med oss av allt roligt som händer på museet fotograferar, filmar och livesänder vi många av våra evenemang. Materialet kan användas i Nobelprismuseets verksamheter, kommunikationskanaler, marknadsföring och i sociala medier. Om ett evenemang arrangeras i samarbete med en annan aktör kan materialet användas i deras kommunikation. Kontakta oss om du har frågor om detta.