Vad gör smarta maskiner med oss och vår framtid? Idag använder vi oss av maskiner och artificiell intelligens dagligen, oftast utan att vi märker det. Algoritmer och dataprogram finns i bakgrunden i all vår digitala kommunikation.

Människors sätt att kommunicera skiljer sig mycket från det språk maskiner och datorer förstår sig på. Medan vi gestikulerar och läser av varandras känslor, har datorer traditionellt sett bara kunnat förstå ettor och nollor. Men dagens utveckling av artificiell intelligens gör att vi nu kan kommunicera med maskiner på liknande sätt som vi pratar med människor omkring oss. Hur påverkar det oss att vi samarbetar med AI i vardagen och upplever den som mer mänsklig än tidigare? Kommer vi att börja betrakta maskiner och AI som en integrerad del av oss själva? Kan smarta maskiner hjälpa oss uppnå resultat vi inte skulle ha klarat på egen hand?

Välkommen till Science Today – en återkommande afterwork som kickstartar hjärnan och helgen med dagens mest spännande forskning och några av Stockholms bästa DJs. Science Today bjuder in doktorander och postdoktorer från Karolinska Institutet (KI), Chalmers tekniska högskola, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Stockholms universitet (SU) att presentera sin forskning på scen.

I denna åttonde upplaga av Science Today intar vi Reaktorhallen på KTH och undersöker temat Människa och Maskin. Reaktorhallen är den ursprungliga platsen för Sveriges första kärnreaktor, forskningsreaktorn R1. Idag används den som en kreativ mötesplats.

Kvällens talare

Jonathan Al-Saadi, doktorand vid institutionen för klinisk neurovetenskap Karolinska Institutet.

Ämne: Direct parenchymal delivery using next generation endovascular techniques – minimally invasive and efficient method for targeted cell and gene therapy.

Hjärtsvikt är förödande och idag finns ingen botande behandling. Nästa generations endovaskulära tekniker handlar om effektiva metoder för riktad cell- och genterapi. För att förbättra prognosen för hjärtsvikt och regenerera hjärtats muskelvävnad har en innovativ plattformsteknologi utvecklats. Den är kapabel att producera protein inom fasta organ vid nivåer som är 500 gånger högre och under längre perioder än traditionella metoder för genterapi.

Sahba Zojaji, doktorand i datateknik. KTH.

Ämne: Exploring the Dance of Humans and Machines in the era of AI

Genom historien har maskiner främst använts för att automatisera repetitiva fysiska uppgifter. Idag assisterar AI oss inte bara i komplexa mentala uppgifter utan samarbetar också med människor inom konst, musikkomposition och vetenskaplig forskning. Denna övergång främjar innovation. I en interaktiv presentation kommer Sahba Zojaji att utforska denna utveckling och dess implikationer för framtidens interaktion mellan människa och maskin.

Maksymilian Michal Kuzmicz, doktorand i juridik, projektvisualisering för Maria Skłodowska-Curie Action. Stockholms universitet.

Ämne: Privacy-Aware and Acceptable Video-Based Technologies and Services for Active and Assisted Living (AAL)

Det finns många juridiska aspekter av nya teknologier såsom videobaserad teknik för aktivt och assisterat boende (AAL). AAL-teknik kan urholka en individs rätt till personlig integritet, samtidigt som den medför stora fördelar för samhället i form av minskade behandlingskostnader. Denna presentation handlar om hur lagen bör balansera intressen inom ramen för videobaserad AAL-teknik, såsom dataskydd, AI-reglering, konsumentskydd och konsumentlagar. Vilka utmaningar finns det med att utveckla AI som liknar människor och hur hanterar vi frågor om ansvar? Hur kan vi säkerställa skydd av grundläggande rättigheter, inklusive immateriell egendom. Hur kan lagen vara ett verktyg och hjälpmedel för att hantera intressekonflikter?

17.00 Insläpp i Reaktorhallen. Mingel och musik av DJ Malin Evrenos (Y+M)
18.00-19.00 Samtal på scen
19.00-20.00 Efterhäng i Reaktorhallen med DJ Malin Evrenos (Y+M)

Presentationer och samtal sker på engelska. Samtalet leds av Nobelprismuseets Olof Somell.

Biljetter

Boka dina biljetter här. För medlemsbiljett krävs giltigt medlemskap. Vänligen visa medlemskort i entrén. Köpt biljett återbetalas ej.

Mat och Dryck

Till denna Science Today erbjuder vi förbeställning av mat och dryck fram till 17 april. Uppvisa din bekräftelse med QR kod för att hämta ut din förbeställda förtäring på plats. Vi är glada att nu kunna meddela att det även kommer erbjudas möjlighet till att köpa ett begränsat utbud av mat och dryck på plats under kvällen.

Fotopolicy

Nobel Prize Museum fotograferar, filmar och livesänder många av våra evenemang. Nobel Prize Museum kan komma att använda materialet i våra verksamheter, kommunikationskanaler, marknadsföring och i sociala medier. Kontakta oss om du har frågor om detta.