Forskning och konst har mycket gemensamt. Både forskare och konstnärer behöver vara kreativa problemlösare och deras arbete kan plötsligt ta en ny riktning genom nya idéer och insikter.

Fotografen Lennart Nilssons mångåriga verksamhet på Karolinska Institutet rörde sig i gränslandet mellan konstnärligt uttryck och vetenskaplig gärning. Hans arbete har djupa rötter i vetenskapligt bildskapande, vilket Lennart Nilsson både stod i dialog med – och förnyade.

Med utgångspunkt i Lennart Nilssons sista laboratorium på KI, tillvarataget 2018, har Medicinens historia och kulturarv skapat en utställning som presenterar Lennart Nilsson, den historiska bakgrunden till hans arbete och den framåtblick som “The Lennart Nilsson Award” representerar.

Visningarna genomförs av vetenskapshistorikern Olof Ljungström, Medicinens historia och kulturarv.

Välkommen att uppleva utställningen genom en guidad visning!

Tisdag 8 oktober

• 13.00-13.45 (svenska)