Att förenkla är något av det svåraste som finns. Som lärare behöver du ofta hitta nya sätt att förklara svåra saker på ett enkelt sätt som dina elever kan relatera till. Två personer som är riktigt bra på denna svåra konst är Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, och Elin Gädda, mottagare av 2024 års Ingvar Lindqvistpris i NO. Tillsammans kommer de att bjuda på tips och inspiration som du kan använda dig av i din undervisning. Denna kväll ägnar vi oss helt åt hur du kan skapa intresse och entusiasm hos dina elever kring det som kan upplevas som komplicerat och svårt.

Kvällen inleds med mingel med tilltugg och vin eller alkoholfri dryck. Efter programmet erbjuder museets pedagoger en specialvisning om några av museets fascinerande föremål, donerade till oss av Nobelpristagare.

Museets butik håller öppet under kvällen. Passa på att handla unika produkter med rabatt.

Varmt välkommen!

Tid: Torsdag 12 september, 17.30 – 20.00. Mingel och tilltugg i vår bistro från 17.30. Programmet inleds 18.00, efter samtalet erbjuds visning av vår utställning.

Plats: Nobelprismuseet, Stortorget 2 i Gamla stan, Stockholm

Kostnad: 50 kr

Målgrupp: Programmet riktar sig främst till lärare i låg- och mellanstadiet, men alla lärare med intresse för naturvetenskap är välkomna

Anmälan: Anmäl dig här.

Kvällens talare

Ulf Danielsson är professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet och ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien. Ulf förekommer ofta i populärvetenskapliga sammanhang där han på ett tillgängligt sätt förklarar vetenskap. Kanske har du sett honom i Vetenskapens värld eller Muren på SVT eller hört honom i radioprogrammen Sommar i P1, Vetandets värld och Filosofiska rummet. Han har också skrivit populärvetenskapliga böcker som Mörkret vid tidens ände (2015), Världen själv (2020) och Handbok för medborgare i universum (2022).

Elin Gädda är lärare på grundskolan Rälsen i Norrviken, och mottagare av 2024 års Ingvar Lindqvistpris i NO ”för att hon med verkliga utmaningar och äventyr utomhus tillsammans med eleverna väcker deras nyfikenhet och entusiasm för naturvetenskap”. Som lärare arbetar Elin med utomhus- och äventyrspedagogik. Målsättningen är att eleverna ska vara ute varannan fredag, hela dagen, oavsett väder. De lagar mat över öppen eld och fortsätter att jobba med det de har studerat i klassrummet. Elin skapar ofta avancerade äventyr för eleverna, med en bakgrundshistoria som engagerar. Vid ett tillfälle fick eleverna brev från någon på en annan planet som behövde hjälp. Detta varvas med kortare uppgifter och tekniska experiment.