Sedan 1901 har Nobelpriset belönat banbrytande upptäckter, lysande idéer, berörande berättelser och avgörande fredsarbete. Enligt Alfred Nobels testamente ska priserna tilldelas de som arbetat för en bättre värld och ”mänsklighetens största nytta”. Men hur vet Nobelpriskommittéerna vilka upptäckter och pristagare de ska välja? Och vad handlar årets priser om?

Varmt välkommen till en fredagskväll där vi tittar närmare på årets Nobelpriser och varför just dessa upptäckter och insatser är så viktiga att de förtjänar världens finaste pris.

17.15 Visning på engelska

18.15 Visning på svenska

19.15 Visning på engelska

Denna kväll erbjuds ett festligt kombipaket med biljett för 200 SEK där entré, guidad visning, snacks och ett glas cava eller alkoholfritt bubbel ingår. Museets utställningar, Bistro Nobel samt vår butik håller öppet hela kvällen. Under kvällen serverar Bistro Nobel smårätter från sin fredagsmeny och erbjuder även cocktails, vin, öl och alkoholfria alternativ.

Biljetter

Boka dina biljetter här. För medlemsbiljett krävs giltigt medlemskap. Vänligen visa medlemskort i entrén. Köpt biljett återbetalas ej.

Fotopolicy

För att kunna dela med oss av allt roligt som händer på museet fotograferar, filmar och livesänder vi många av våra evenemang. Materialet kan användas i Nobelprismuseets verksamheter, kommunikationskanaler, marknadsföring och i sociala medier. Om ett evenemang arrangeras i samarbete med en annan aktör kan materialet användas i deras kommunikation. Kontakta oss om du har frågor om detta.