För femton år sedan fokuserade Nobelpriset i fysiologi eller medicin på ett av medicinens största mysterier – varför vi åldras. Åldrandet är kopplat till längden på telomererna, strukturer som sitter på kromosomernas ändar.

När de är helt borta från cellen kan den inte dela sig längre, den befinner sig i ett slags zombiestadium. I dag handlar en del av forskningen om att försöka döda dessa zombieceller som en nyckel till ännu längre liv.

Kom till nyöppnade scenen The Cell i Hagastaden, som drivs av Tekniska museet med Karolinska Institutet som kunskapspartner. Mingla med forskare, upplev spännande utställningar och lyssna på samtal om hur biologisk ålder påverkar livslängd. Moderator under kvällen är Fritte Fritzson.

Några punkter ur programmet:

Detta avgör din biologiska ålder – Sara Hägg, docent och forskare i biologiskt åldrande.

Vad kan vi lära oss av djuren om åldrande? – Peter Stenvinkel, professor i njurmedicin och forskare i planetär hälsa.

Vem blir 100 år? – Karin Modig, docent och forskare i hälsa och åldrande.

Psykologisk ålder – så påverkar sömn och andra faktorer hur ung du känner dig – John Axelsson, professor och forskare i sömn, kognition och hälsa.

Eventet anordnas i samarbete mellan Tekniska museet/The Cell och Karolinska Institutet för att fira Karolinska Institutets populärvetenskapliga tidning Medicinsk Vetenskap som fyller 30 år i år.