Nobels fredspris väcker ofta känslor och många försöker gissa i förväg vem årets pristagare blir. En enskild aktivist, en gräsrotsorganisation eller kanske en politiker? Denna kväll vet vi, och samlas för att ägna oss åt årets pristagare och dess insatser för en fredligare värld. Under kvällens konsert, samtal och guidade visningar möts vi och hyllar människans förmåga att förändra och göra världen till en bättre plats.

Välkommen till en helkväll där vi vrider och vänder på det fredspris som tillkännagivits bara några timmar tidigare. Vi möter Centerpartiets tidigare partiledare Annie Lööf, Isak Svensson som är professor i freds- och konfliktforskning på Uppsala universitet och Gustav Källstrand – Nobelprisexpert och historiker. Carin Klaesson från Nobelprismuseet leder samtalet.

Efter samtalet ger albumaktuelle Adam Taal (tidigare med artistnamnet Adam Tensta) en konsert i bistron. Han är en legendar inom svensk hiphop som sedan genombrottet 2007 stått på scen i över 40 länder och varit förband till bland andra Rihanna och Jay-Z. På nya albumet Katarina – döpt efter hans mor – återuppfinner han sig själv  Adam har sedan länge ett starkt samhällsengagemang och startade 2017 utbildningen FRAMÅT – en rikstäckande utbildning i musikentreprenörskap för ungdomar

Under hela kvällen erbjuds guidade visningar med fredstema och armband för välgörenhet. Bistro Nobel är fulladdad med smårätter, drinkar och annat gott.

16.30 Insläpp

17.00 Specialvisning om fred, 10-15 minuter (svenska), drop-in på plats, först till kvarn

17.30 Specialvisning om fred, 10-15 minuter (engelska), drop-in på plats, först till kvarn

18.00 Samtal på scen med Annie Lööf och Isak Svensson

18.50 Kort paus

19.00 Konsert med Adam Taal

19.30 Eftermingel med dryck och tilltugg (inkluderat i alla förköpsbiljetter)

19.30 Specialvisning om fred, 10-15 minuter (svenska), drop-in på plats, först till kvarn

20.00 Specialvisning om fred, 10-15 minuter (engelska)

20.30 På förfrågan specialvisning om fred, 10-15 minuter, drop-in på plats, först till kvarn

Hela dagen 10.30-21.00 – DIY armband för fred.
Skapa ett armband som du får ta med dig hem som ett minne från kvällen, eller ge bort till någon som behöver en hoppfull gåva. Välj bland ett urval av vackra pärlor och symboler. Det kostar 30kr att delta och du väljer själv vilken av de utvalda fredsorganisationerna just ditt bidrag ska gå till.

Biljetter

Boka dina biljetter här. Alla förköpsbiljetter är inklusive tilltugg och dryck på efterminglet. För medlemsbiljett krävs giltigt medlemskap. Vänligen visa medlemskort i entrén. Köpt biljett återbetalas ej.

Fotopolicy

För att kunna dela med oss av allt roligt som händer på museet fotograferar, filmar och livesänder vi många av våra evenemang. Materialet kan användas i Nobelprismuseets verksamheter, kommunikationskanaler, marknadsföring och i sociala medier. Om ett evenemang arrangeras i samarbete med en annan aktör kan materialet användas i deras kommunikation. Kontakta oss om du har frågor om detta.