När förklarade du senast ett Nobelpris för dina vänner? Efter den här kvällen kan du briljera. Välkommen till en helkväll i två akter då vi firar årets naturvetenskapliga Nobelpriser.

Under akt ett utmanar vi representanter från de Nobelkommittéer som utser pristagarna, att förklara varför just årets upptäckter är så viktiga att de förtjänar världens finaste pris. Plats på scen för ledamöterna från Nobelkommittérna i fysik, kemi och medicin: Ulf DanielssonPernilla Wittung Stafshede och Anna Wedell. Modererar, frågar och frågar igen så att vi förstår, gör Carin Klaesson och Gustav Källstrand från Nobelprismuseet.

Efter paus intar Emma Knyckare och Scroll-Mia från podden Flashback Forever scenen. De har djupdykt på nätet för att se vilka spår Alfred Nobel och Nobelpristagarna har lämnat där. Sedan testar de publiken i ett Nobel-quiz med inspiration från anonyma nätforum.

I Flashback Forever söker Emma Knyckare och Scroll-Mia tillsammans med Ina Lundström svaret på livets stora frågor via nätforumet Flashback. Podden har blivit utsedd till både Årets podd och Årets humorpodd.

17.00 Foajédörrarna öppnas – mingel med något litet att äta och dricka

18.00 Crash Course i årets naturvetenskapliga Nobelpriser

Paus med dryck

Emma Knyckare och Scroll-Mia djupdyker i Flashback och söker svar

20.30 Bar och musik i foajén för den som vill fira vidare en stund

Biljetter

Boka dina biljetter här. Köpt biljett återbetalas ej. (Slutsålt).

Fotopolicy

För att kunna dela med oss av allt roligt som händer på museet fotograferar, filmar och livesänder vi många av våra evenemang. Materialet kan användas i Nobelprismuseets verksamheter, kommunikationskanaler, marknadsföring och i sociala medier. Om ett evenemang arrangeras i samarbete med en annan aktör kan materialet användas i deras kommunikation. Kontakta oss om du har frågor om detta.