Om du ser dig omkring är allt kemi. Allt vi omges av, består av molekyler och atomer. Kemister idag hittar allt effektivare metoder att skapa och sätta ihop molekyler på nya sätt. De kan användas för att tillverka nya material och effektivare läkemedel. De här processerna är ofta komplicerade och kräver mycket energi. Nobelpriset i kemi år 2021, gick till forskare som upptäckte ett nytt sätt att bygga ihop molekyler som gör kemin enklare, renare och billigare.

I ett samtal med Nobelprismuseets Gustav Källstrand berättar Nobelpristagaren David MacMillan om framtidens kemi – och om varför han trodde att nyheten om hans Nobelpris var ett skämt!

Biljetter

Boka dina biljetter här. För medlemsbiljett krävs giltigt medlemskap. Vänligen visa medlemskort i entrén. Köpt biljett återbetalas ej.

Fotopolicy

För att kunna dela med oss av allt roligt som händer på museet fotograferar, filmar och livesänder vi många av våra evenemang. Materialet kan användas i Nobelprismuseets verksamheter, kommunikationskanaler, marknadsföring och i sociala medier. Om ett evenemang arrangeras i samarbete med en annan aktör kan materialet användas i deras kommunikation. Kontakta oss om du har frågor om detta.