Aldrig har så många människor världen över, haft möjlighet att rösta som i år. USA är ett länderna som går till val. Författaren och USA-korrespondenten Martin Gelin samtalar denna kväll med Nobelprismuseets Carin Klaesson om hur det politiska läge vi ser i dagens USA påverkas av landets historia. Vi pratar om rasism och om hur Nobelpristagare som Martin Luther King Jr, Bob Dylan, Toni Morrison och Barack Obama använt sina röster för att förändra samhället.

Varmt välkommen till ett angeläget samtal om den amerikanska nationalismen och kampen för demokrati.

I biljettpriset ingår även entré till museets utställningar som håller öppet fram till klockan 21.00. Före och efter samtalet serverar Bistro Nobel sin fredagsmeny med noga utvalda smårätter, passande viner, öl, cocktails eller alkoholfria alternativ. Bistron och butiken är öppna fram till klockan 21.00.

Photo: Martin Gelin

Biljetter

Boka dina biljetter här. För medlemsbiljett krävs giltigt medlemskap. Vänligen visa medlemskort i entrén. Köpt biljett återbetalas ej.

Fotopolicy

För att kunna dela med oss av allt roligt som händer på museet fotograferar, filmar och livesänder vi många av våra evenemang. Materialet kan användas i Nobelprismuseets verksamheter, kommunikationskanaler, marknadsföring och i sociala medier. Om ett evenemang arrangeras i samarbete med en annan aktör kan materialet användas i deras kommunikation. Kontakta oss om du har frågor om detta.