I år uppmärksammas både 70-årsdagen av den internationella deklarationen av mänskliga rättigheter och 50-årsdagen av mordet på Martin Luther King, Jr., som ägde rum den 4 april 1968. Utställningen på Nobelmuseet i Stockholm kommer att ta upp följande ämnen: frihet från diskriminering, hot och förföljelse; frihet från fattigdom; åsiktsfrihet och frihet att uttrycka den; och rättigheten till utbildning.

”Frågorna som Martin Luther King, Jr. tog upp, speciellt idealet om globala mänskliga rättigheter och social rättvisa, är mer relevanta nu än någonsin tidigare i historien”, säger Dr Clayborne Carson, Chef för King Institute at Stanford University, när han kommenterar initiativet.

“Vi vill visa på betydelsen och vikten av grundläggande mänskliga rättigheter genom att sprida kunskap om Martin Luther King, Jr.’s vision om rättvisa och jämlikhet genom icke-våld, och skapa ett öppet forum där människor har möjligheten att lära sig av och dela hans idéer och erfarenheter med andra”, säger Ashley Woods, utställningens kurator.

I samarbete med flera amerikanska institutioner kommer ett brett material med bilder, föremål, filmer, tal och musik kopplad till Dr. Kings liv och arbete att visas. Projektet inkluderar även digitala aktiviteter och ett utbildningsprogram.

Martin Luther King Jr Foto: Steve Schapiro/Corbis via Getty Images

Bildtext: Dr. Martin Luther King Jr leder marschen från Selma till Montgomery, 1965.

Presskontakt

Ragnhild Glimregn, Kommunikatör, Nobelmuseet,

ragnhild.glimregn (at) nobelmuseum.se, +46 8 534 818 31

För högupplöst pressbild, maila presskontakt Ragnhild Glimregn.

Mer information

För mer information om Martin Luther King, Jr. besök den officiella hemsidan för Nobelpriset