Utställningen–med Ashley Woods som curator, producerad av Nobelmuseet och Nobel Media tillsammans med The King Estate, belyser vikten och nödvändigheten av grundläggande mänskliga rättigheter–och främjar 1964 års fredspristagares vision om jämlikhet och rättvisa för alla genom icke-våld.

Under 2018 infaller både 70-årsjubileet av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och 50-årsdagen av mordet på Martin Luther King, Jr.

Detta är första gången som Nobelmuseet och Nobel Media samarbetar med Martin Luther King, Jr:s familj och The King Estate. Bernice A. King, Martin Luther och Coretta Scott Kings yngsta dotter kommer från Atlanta till Stockholm för att inviga utställningen fredagen den 28 september 2018, kl. 16.00.

När vi nu minns 50-årsdagen av min fars död, vill jag berömma Nobelmuseet för deras val att tillägna en ny utställning till hans livsverk, och till främjandet av mänskliga rättigheter. Jag är lika glad att höra att min mor Coretta Scott Kings roll och bidrag som aktivist i egen person kommer att framhävas. Jag tror att mina föräldrars budskap om social rättvisa och jämlikhet är lika viktigt idag som tidigare och ser fram emot att vara i Stockholm för att öppna utställningen”, säger Bernice A.King, VD för The King Center: det officiella minnescentret i Atlanta, Georgia, USA, grundat 1968 av Coretta Scott King med målet att främja arbetet och arvet av icke-våld från Martin Luther King, Jr.

Utställningen presenterar ett rikt material med fotografier, föremål och filmer, såväl som nya intervjuer med personer som kände King personligen, som den jamaicansk-amerikanske sångaren Harry Belafonte. I utställningen finns även den digitala installationen ”Dream Builder”, med vilken besökarna kan bygga sin egen dröm.

“Av alla Nobelpristagare, är Martin Luther King Jr, mottagare av Nobels fredspris 1964, personen som flest söker efter online. Därför är vi övertygade om att utställningen kommer att tilltala besökare från hela världen. Vi hoppas också att den kommer att inspirera unga människor att följa i hans fotspår. Vi är särskilt nöjda över att Kings dotter Bernice A. King, VD för The King Center, kommer till invigningen av utställningen, till vilken jag har äran att bjuda in er när vi öppnar för allmänheten, den 28 september kl. 17.00”, säger Olov Amelin, Museichef på Nobelmuseet.

Genom ett fullödigt pedagogiskt program får studenter och elever möjligheten att lära sig mer om Martin Luther King, Jr, och om hur hans icke-våldsmetoder fortsätter att inspirera andra rörelser runt om i världen.

PRESSKONFERENS 28 SEPTEMBER KL. 9.30–10.15 PÅ NOBELMUSEET

Vi håller en presskonferens på museet på invigningsdagen, med Ashley Woods, curator; Dr Karcheik Sims Alvarado, historiker och utställningskonsult; och Olov Amelin, Museichef på Nobelmuseet. OSA till ragnhild.glimregn@nobelmuseum.se. Du kan även boka en intervju med deltagarna i presskonferensen; de kommer att finnas på plats i Stockholm under veckan efter invigningen.

PANELDISKUSSION 28 SEPTEMBER KL. 18.00–19.00

Under invigningskvällen presenterar vi ett panelsamtal med Bernice A. King, Dr Karcheik Sims-Alvarado och Ashley Woods. Samtalet modereras av Olov Amelin.

KONTAKT & LÄNKAR

Presskontakt: Ragnhild Glimregn, Kommunikatör, Nobelmuseet,

ragnhild.glimregn@nobelmuseum.se, +46 8 534 818 31

För högupplösta pressbilder, vänligen kontakta Ragnhild Glimregn.

Caption: Martin Luther King, Jr leder marschen från Selma till Montgomery, 1965.

Credit: Photo by © Flip Schulke/CORBIS/Corbis via Getty Images

För mer information om uställningen, besök Nobelmuseets hemsida

För mer information om Martin Luther King, Jr, besök Nobelprisets officiella hemsida

För mer information om Nobelprisets publika aktiviteter i Stockholm, besök Nobelcenters hemsida