När besökaren kliver djupare in i utställningen förändras bilden. Ur litteraturpristagarnas texter väller vibrerande aktuella ord fram: förtryck, mord, censur. Orden ropar på motstånd och förändring och pekar på det vi helst vill blunda för.

De tolv pristagare som vi lyfter fram i utställningen har använt sina författarskap för att kompromisslöst försvara humanitära värden. Med mod och integritet har de vågat ifrågasätta rådande system och tankesätt och lärt oss något om vad det innebär att vara människa

säger Ebba Holmberg, ansvarig för litteraturfrågor på Nobelmuseet.

Litterär revolt utgår från intervjuer och bilder av fotografen Kim Manresa och journalisten Xavi Ayén, som i mer än tio år porträtterat Nobelpristagare i litteratur. Utställningen har öppen invigning fredag 22 september kl 17.30 och visas fram till september 2018.

Litterär revolt bildar fond när Nobel Center bjuder in stockholmarna för att fira och förstå 2017 års Nobelpris som tillkännages i början av oktober. Se hela programmet under På gång.

Vill du ha en förhandstitt på utställningen, få mer information eller boka en intervju? Hör av dig till:

Helena Wallemo, Press- och marknadsansvarig
helena.wallemo@nobelmuseum.se