Pastor Jesse Jackson har varit en av de ledande rösterna i den amerikanska medborgarrättsrörelsen ända sedan 1960-talet. Han arbetade tillsammans med Martin Luther King och var med på hotellet i Memphis när King mördades. På 1970-talet grundade Jackson organisationen PUSH (People United to Save Humanity) som arbetar för att ge afroamerikaner bättre sociala och ekonomiska möjligheter.

”Vi är glada att kunna välkomna en av de personer som verkligen fört vidare arvet från Martin Luther King under flera decennier”, säger Anna Sjöström Douagi, programchef på Nobelmuseet.

”Att få lyssna till Jesse Jacksons erfarenheter både från Kings tid och hur idéerna har förvaltats och ser ut idag är ett ovärderligt tillskott till vår utställning om Martin Luther King som pågår just nu, säger Olov Amelin”, utställningschef på Nobelmuseet.

Genom två presidentkampanjer på 1980-talet blev Jackson en ännu viktigare del av det politiska landskapet i USA och än idag fortsätter han vara en frispråkig och outtröttlig kämpe för mänskliga rättigheter och rättvisa.

Nobelmuseets utställning Rätten till frihet – Martin Luther King, Jr visas fram till 15 september 2019.

Pressackreditering och intervjuförfrågningar:

Rebecka Oxelström, presschef Nobelmuseet, rebecka.oxelstrom[a]nobelcenter.se, 0734-12 66 75

Biljettförsäljning

Biljetter köps via Södra Teatern.