– Martin Luther Kings berömda tal ”I have a dream” inspirerar människor världen över. På många sätt är han en högst levande ikon för frihet och rättvisa villkor, även för unga människor idag. I den här utställningen får vi inblick i elevers drömmar om en bättre värld. Deras bilder skildrar vad de brinner för, vad de vill uppnå i sitt liv och hur de vill bekämpa orättvisor. Ett otroligt hoppfullt projekt, säger Erika Lanner, museichef på Nobel Prize Museum.

Eleverna har själva fått illustrera sina drömmar genom att skapa drömbilder som består av texter och bilder. Bilderna är en mix av självporträtt och fotografier som eleverna tagit i sin omgivning. Allmänheten kan se drömbilderna på museet från den 21 maj och en vecka framåt.

De klasser som deltagit i projektet är från Enbacksskolan, Näsbyparkskolan, Tråsättraskolan, Victor Rydberg skola Vasastan, Novia Engelska skolan och Bredängsskolan. Projektet har fört samman de 150 lärarna och eleverna från olika delar av Stockholm.

Utställningen ”Rätten till frihet – Martin Luther King, Jr” visas på Nobel Prize Museum till i september 2019. https://nobelprizemuseum.se/ratten-till-frihet-martin-luther-king-jr/ Elevernas drömbilder visas som en del av utställningen i en vecka från och med den 21 maj.

Exempel på drömmar som lyfts upp i drömbilderna:

Jag drömmer om att världen ska bli rättvis, att alla människor ska må bra och få äta mycket av det de vill.
Elev från Näsbyparkskolan

Min dröm är att ingen ska behöva leva i rädsla för morgondagen. Jag vill skapa en värld att leva för. Jag vill göra skillnad.
Elev från Enbacksskolan

Jag drömmer om att bli doktor och förändra folks liv till det bättre. Och bartender vid sidan om.
Elev från Tråsättraskolan

Om Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelpriset på en central plats i Stockholm.

För ytterligare information

Rebecka Oxelström, Public Relations Manager, Nobel Prize Museum