Vad är sant och vad är falskt?

Under kulturnatten bjuder Nobelprismuseet in till en dialog kring yttrandefrihet. Vad innebär yttrandefrihet egentligen och kan vi ta den för givet?
Vilka är ledorden för fredspristagare och deras ständiga arbete för den fria journalistiken?

Nobels fredspris har delats ut i över hundra år, bland annat till människor som trotsat förbud och synat regimer. Hör de häpnadsväckande berättelserna om individer som med mod och envishet arbetat för det fria ordet. Dmitry Muratov och Maria Ressa, 2021 års fredspristagare, är exempel på Nobelprisbelönade journalister som trotsat förbud och restriktioner. Vi kommer visa deras hyllade föreläsningar i vår filmsal hela kvällen samt fördjupa oss i deras arbete på våra guidade visningar.

Under kvällen möter man journalisten Martin Schibbye som blev oskyldigt dömd till 11 års fängelse för terrorbrott i Etiopien. Idag engagerar han sig för reportrar världen över som fängslats eller förföljs i sitt arbete. Vid två tillfällen ges ett samtal på vår scen, missa inte det.

Bistro Nobel tar med oss på en spännande smakupplevelse med en specialkomponerad meny! I bistron kan du även höra våra DJ´s för kvällen spela.

Program

• Samtal om yttrandefrihet och förföljda reportrar med Martin Schibbye med Nobelprismuseets Carin Klaesson
    19.00-19.30
    21.00-21.30
    18.00-20.30 Linda Pistol
    20.30-24.00 Mondo Village
  • Verkstad
    Skapa din egna ”fake news” artikel med klipp och klister! (Hela kvällen)
  • Visningar
    Under kvällen blir det guidade visningar med fokus på Nobels fredspris som belyser pristagare som verkat för yttrandefrihet, demokrati och nedrustning. Bland dem finns den ryske journalisten och förra årets fredspristagare Dmitry Muratov och Maria Ressa (Hela kvällen).

Meny i Bistro Nobel

– The first amendment-aka a good start: Rökt lax på dansk råg, pocherat ägg, spenat och hollandaise
– No beef just beet: tartar av rödbetor, chipotlemajonnäs, krispig jordärtskocka och kapris
– A tribute to Maria Ressa: Kyckling adobo med sötpotatis