– Varje år delas Nobelpriset ut till individer och organisationer som har bidragit till mänsklighetens största nytta. Nobelpristagare som ser möjligheter i sin omgivning, finner lösningar på problem och arbetar hårt. Vi hoppas att utställningen ska få besökarna att tro på sig själva och vilja förverkliga sina idéer, säger Erika Lanner, museichef för Nobel Prize Museum (Nobelprismuseet).

– Genom den nya utställningen fördjupar vi vårt samarbete med Nobel Prize Museum. Temat knyter an till den starka entreprenörsanda som finns i regionen och vi tror att den kommer att locka många att komma på besök, säger Gerteric Lindquist, NIBE Industrier.

Varje år delas Nobelpriset ut till människor och organisationer som har bidragit till mänsklighetens största nytta och mycket av det vi möter i vår vardag har en koppling till ett Nobelpris. Detta är kärnan i den nya utställningen som tagits fram av Nobel Prize Museum. Åtskilliga Nobelpris har belönat upptäckter som lett fram till botemedel mot sjukdomar och hälsoproblem. Andra har bidragit till att skapa en fredligare värld. I utställningen får besökaren möta elva Nobelprisbelönade idéer som har förändrat världen. Litiumjonbatteriet, LED-belysning, insulin och röntgen är några exempel som lyfts fram. Besökarna kan också lära sig mer om Röda Korset och EU.

I anslutning till utställningen ställer elever från Region Kronoberg ut tävlingsbidrag där de arbetat med att tolka 2019 års Nobelpris. Elever från förskoleklass till 9:an har deltagit i tävlingen och har chans att vinna 10 000 kronor i bidrag till en resa till Stockholm samt fritt inträdde till Nobel Prize Museum och ett valfritt skolprogram utan extra kostnad. Tävlingen avgörs via inkomna röster från besökare samt en jury.

Tidigare utställning

2018 öppnade Nobel Prize Museum utställningen Experiment i NIBEs lokaler i Markaryd. Utställningen har besökts av tusentals elever från hela Kronobergs län och är ett samarbete mellan Nobel Prize Museum, NIBE, Markaryds kommun och regionala kunskapsprojektet Mot nya höjder.

Om Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

För ytterligare information

Rebecka Oxelström, Presschef, Nobel Prize Museum