Nobel Creations handlar om 2016 års Nobelpris med både beskrivande och tolkande element.

Med hjälp av mode, musik, hantverk och fotografi har studenter från Beckmans DesignhögskolaFotoskolan STHLMHandarbetets vänner Skola och Kungliga Musikhögskolan skapat fria tolkningar av årets Nobelpris. Verken är skapelser inspirerade av de upptäckter och prestationer som gjorts av de senaste pristagarna i fysik, kemi, medicin, litteratur, fred och ekonomi.

Utställningen utforskar det som förenar Nobelpristagare, konstnärer och kreatörer: kreativitet. Modet att tänka i nya banor, att våga ifrågasätta etablerade teorier och innovativa kombinationer av insikter från olika fält, vilket är några av kreativitetens särdrag.

Att jobba med Nobel Creations är en av årets höjdpunkter på Kungl. Musikhögskolan. Det är samtidigt, kreativt, tvärvetenskapligt, konstnärligt och cutting edge rent teknologiskt. Vi får kasta oss ut på djupt vatten tillsammans med andra lärosäten i Stockholm och blir slagna varje år av en överväldigande känsla när allt klaffar och alla delar kommer tillsammans.

säger Hans Lindetorp, adjunkt i musik- och medieproduktion på KMH.

Att få jobba med och tolka något så internationellt stort som Nobelpriset är både spännande och utmanande. Att visuellt tolka dom sex olika priserna på ett sätt som både förmedlar och berättar om inte bara dom individuella priserna, men även deras innebörd är en uppgift som vi på Fotoskolan ser fram mot med stor förväntan.

säger Mats Andrén, kursansvarig på Fotoskolan STHLM.

Låt dig inspireras av de många uttrycken, formerna, materialen, färgerna, tonerna och framförallt skaparlusten. Ta även del av studenternas kreativa process från idé till resultat. Vad inspirerade studenterna och vilka utmaningar möttes de av? Motsvarar resultatet ursprungsidén och vilka val gjordes under processen?

Bakgrund

2011 inledde Nobelmuseet ett samarbete med Beckmans Designhögskola. Modestudenter fick då i uppdrag att utforska det som förenar Nobelpristagare och modeskapare: kreativiteten. Det resulterade i sex kreationer som visades i utställningen Fashion Innovation. Samarbetet fortsatte med Fashion Innovation 2 och Fashion Innovation 3 (som också inkluderade musiktolkningar skapade av studenter från Kungliga Musikhögskolan). Med utställningarna Nobel Creations (som visades 2014 och 2015) utvecklade och utökade Nobelmuseet samarbetet med Beckmans Designhögskola och Kungliga Musikhögskolan. Resultatet blev större utställningar med fler uttrycksformer och ett mer vetenskapligt djup.

Deltagande studenter

Beckmans Designhögskola