I år är det femtio år sedan Earth Day arrangerades för första gången för att uppmärksamma de stora miljöproblem som finns i världen.

Greta Thunberg är den svenska klimat- och miljöaktivisten som uppmanar människor att lyssna på vetenskapen och inspirerar unga världen över att strejka för klimatet. Johan Rockström är professor i miljövetenskap och chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research i Tyskland.

Greta Thunberg var på plats på Nobel Prize Museum i Gamla stan. Johan Rockström deltog i samtalet från sitt arbetsrum i Potsdam. Museets Nobelprisexpert Gustav Källstrand inledde samtalet som producerades av Nobel Media.

Nobel Prize Museum har sedan den 20 mars 2020 stängt på grund av Covid-19 men vi fortsätter att bjuda in till intressanta samtal digitalt med olika experter där fokus är att uppmärksamma hur vetenskap gör skillnad i människors liv.