Introduktion
Förberedelser
Se till att bildspelet fungerar i klassrummet. Skicka ut länken ovan (högerklicka för att kopiera) som leder till uppgifter för dina elever. Om du använder de utskrivbara elevuppgifterna som ligger som PDF:er längst ner, skriv ut så att en fjärdedel av eleverna får elevuppgiften ”Martti Ahtisaari”, en fjärdedel får ”Malala Yousafzai”, etc.
Lärarhandledning
Uppvärmning (5 min)
Ställ följande frågor till eleverna:
- Vad är Nobels fredspris?
- Känner du till någon som blivit belönad med Nobels fredspris?
- Vad är mänskliga rättigheter?
Visa bildspel (15 min)
Visa bildspelet med hjälp av manuset. Stanna upp vid frågan efter bild nr. 8 och låt eleverna fundera själva eller med en klasskompis under någon minut. Låt de elever som vill berätta i helgrupp.
Bildspel och bildspelsmanus
Arbete med filmer (30 min)
- Hänvisa till länkarna nedan med uppgifter du skickat ut och fördela uppgiftssidorna om olika Nobelpristagare (och ev. utskrivna elevuppgifter) så att en fjärdedel av eleverna får arbeta med respektive pristagare:
Martti Ahtisaari
Malala Yousafzai
Nelson Mandela och F. W. de Klerk
Betty Williams och Mairead Corrigan - Låt eleverna arbeta enskilt med film och uppgifter och sedan diskutera med närmaste klasskompis som har arbetat kring samma Nobelpristagare.
Redovisning (ca 10 min)
Låt minst ett elevpar för varje film redovisa kort vilka Nobelpristagare de arbetat med vad de kommit fram till i fråga 4.