Hållbar utveckling. Vad är det? Hur påverkar det mig? Hur kan jag bidra och hur hänger det ihop med Nobelprisbelönade upptäckter?
I programmet “Globala målen och jag” börjar vi med övningar där eleverna får fundera över hur situationen i världen ser ut inom några olika områden. Utifrån elevernas svar jobbar vi vidare med frågor om rättvisa och ansvar för att nå en hållbar utveckling. Eleverna får göra övningar där de får resonera och diskutera de globala målen samt att lyssna på varandras resonemang.
Eleverna får även fundera över hur Nobelprisbelönade upptäckter och aktiviteter kan bidra till hållbar utveckling. Vi tar upp några exempel på hur detta hänger samman.
Programmet syftar till att öka kunskap om och förståelse för situationen i världen, FN:s globala mål för hållbar utveckling ur globalt och lokalt perspektiv samt möjligheten till att själv kunna bidra till hållbar utveckling på olika nivåer.
Koppling till läroplanen.
LGR22
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
- Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Geografi 7 – 9
- Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling.
Samhällskunskap 7 – 9
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
GY11
Biologi
- Kunskaper om biologins betydelse för individ och samhälle.
- Förmåga att använda kunskaper i biologi för att kommunicera samt för att granska och använda information.
- Ekologiskt hållbar utveckling lokalt och globalt samt olika sätt att bidra till detta.
Kemi
- Kunskaper om kemins betydelse för individ och samhälle.
-
Förmåga att använda kunskaper i kemi för att kommunicera samt för att granska och använda information.
- Ställningstagande i samhällsfrågor utifrån kemiska modeller, till exempel frågor om hållbar utveckling.
Geografi
- Förmåga att analysera intressekonflikter med koppling till naturgivna risker och mänsklig verksamhet samt hur intressekonflikter påverkar jordens livsmiljöer och människans livsvillkor, ur perspektivet hållbar utveckling.
- Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen.
- Människors tillgång till och användning av förnybara och icke förnybara naturresurser och hur det påverkar människans livsmiljöer.
- Samband mellan ekonomisk och social levnadsstandard och faktorer som demografi, jämställdhet, utbildning och naturresurser. Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling.
- Den globala spelplanen och lokal utveckling. Samband mellan befolkningsutveckling, resurstillgång, resursanvändning och intressekonflikter. Etiska frågor kopplade till konkurrensen om jordens resurser, alternativa och möjliga vägar till social rättvisa och hållbar utveckling.
Samhällskunskap
-
Förmåga att uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer.