Ta på dig din festligaste outfit och kom till vår fredags AW från kl 16.30. Vi börjar kvällen i Bistro Nobel där musiken flödar och bubbel med goda tilltugg utlovas. Under kvällen blir det visning av den nya utställningen Nobelfesten – festernas fest.

Hur tänker floristen kring de 25 000 blommor och stjälkar som ska smycka Blå hallen, hur gör man en bordsplacering för 1 250 gäster och hur ser den speciella pinne ut som används för att mäta avståndet mellan tallrikarna vid dukningen? Den första Nobelbanketten arrangerades redan 1901 då Nobelpriset delades ut för första gången. Även om gäster och lokal har varierat lever flera rituella inslag kvar som skapar den festlighet och den särskilda magi som genomsyrar kvällen. Här finns också ett urval av den mästerlige fotografen Anders Petersens bilder från banketten.

16.30 Kvällen börjar

18.00 Visning nr 1 (på svenska)

19.00 Visning nr 2 (på engelska)

I AW-biljett ingår: Inträde, visning och 1 glas bubbel.

Ordinarie inträde: 130 kr/Student/Pensionär: 90 kr köps på plats.

Med ett medlemskap i Nobel Prize Museum går du gratis på detta och många andra aktiviteter under ett helt år. Läs mer och gå med här.

Välkomna till en sen kväll på museet där utställningar, bistro och butik håller kvällsöppet fram till 21.00.

Klicka här för att köpa/boka din biljett