För hundra år sedan, 1922, tilldelas Fridtjof Nansen Nobels fredspris. Nansen var en norsk upptäcktsresande, diplomat och vetenskapsman. Han erhöll priset för sitt arbete med krigsfångar och internationella hjälpinsatser. I en orolig samtid verkade han för samarbete mellan nationer och såg det som en förutsättning för stabilitet och fred.

Varmt välkommen till en kväll om Nansens tankar om flyktingar, fred och samverkan – lika aktuella då som nu. Medverkande är statssekreterare vid norska Utrikesdepartementet Eivind Vad Petersson, författare Carl Emil Vogt och generalsekreterare för UNHCR i Sverige, Åsa Widell. Samtalet leds av Nobelprismuseets Carin Klaesson.

”No’e må nu gjøres, og no’e alvorlig og helt, og ikke bare snakk, snakk, snakk”.
Fridtjof Nansen 1919.

Programmet görs i samarbete med den norska ambassaden.

Se köp av biljetter nedan. Köpt biljett återbetalas ej.
Medlemmar: gratis (använd kod från medlemsbrev)
Ordinarie: 130 kr
Student/pensionär: 90 kr
Medlemskap Nobelprismuseet inklusive biljett: 395 kr
Medlemskap Nobelprismuseet student/pensionär inklusive biljett: 295 kr

Fotopolicy

Nobel Prize Museum fotograferar, filmar och livesänder många av våra evenemang. Nobel Prize Museum kan komma att använda materialet i våra verksamheter, kommunikationskanaler och i sociala medier. Kontakta oss om du har frågor om detta.

Compassion in action

Se Nobel Peace Center digital utställning om Fridtjof Nansen här.

Nansen: På flyktingarnas sida – med Carl Emil Vogt

Lyssna på Nobel Prize Museum podcast om Fridtjof Nansen!