Poeten Tomas Tranströmer tilldelades Nobelpriset i litteratur 2011 ”för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga”.

Sedan 2007 har Nobelmuseet i samarbete med Svenska Bokbinderiföreningen (SBI) och Grafiska företagens förbund låtit bokbindare göra unika tolkningar av den senaste Nobelpristagaren i litteratur. När Tomas Tranströmer tilldelades Nobelpriset 2011 väcktes tanken på att låta utställningen växa, så att den förutom ett antal handbundna böcker också kommer att innehålla en större del som beskriver Tranströmers författarskap. Tanken är att Tranströmers ord och texter skall förmedlas på olika sätt i utställningen – i text, ljud och bild. Ett antal föremål kommer att lånas ut av Tomas Tranströmer själv. Produktionen av utställningens två delar, den om Tranströmer och den med de handbundna bokbanden, har pågått parallellt. Resultatet ger oss möjlighet att lära känna poeten samtidigt som vi kan betrakta bokbindarnas tolkningar och gestaltningar.

För formgivningen av utställningen samarbetar Nobelmuseet med Nina Ulmaja, bokformgivare och designansvarig på Albert Bonniers förlag. Hon har formgivit de senaste utgåvorna av Tranströmers samlade dikter och Staffan Bergstens författarporträtt av Tranströmer 2011. Texterna i utställningen och utställningskatalogen skrivs av poeten Erik Bergqvist. De poetiska landskapen har skapats av blomsterkreatören Gunnar Kaj, ansvarig för blomsterarrangemangen på Nobelfesten sedan mer än tio år.

För mer information om bokbanden och tidigare bokbindarutställningar på Nobelmuseet, se www.nobelmuseumbookbinding.com

Utställningen produceras med stöd från Albert Bonniers Förlag.