Finns det någon gemensam nämnare mellan Nobelpristagare? Jo, många är riktiga idésprutor! Men vad är det som gör att vissa kan komma på så många idéer? Välkommen att undersöka detta tillsammans med oss.

I det här programmet får vi lära oss om Alfred Nobels många uppfinningar och idéer. Vi funderar också över vilka egenskaper som kan behövas för att få och förverkliga idéer. I utställningen berättar vi om några utvalda Nobelpristagares väg fram till Nobelpriset och vilka egenskaper som var viktiga i deras arbete.  

Programmet innehåller flera praktiska övningar för att träna på att komma på idéer, både enskilt och i grupp. 

Anknytning till Läroplanen

Historia

  • Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur historiska händelser och aktörer framställs i böcker och på museer.

Teknik

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, under­sök­ning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
Inför besöket

Dela in klassen i grupper med fyra elever i varje grupp. Se gärna UR:s film om Alfred Nobel: 

https://urplay.se/program/181304-manniskor-for-andring-alfred-nobel-uppfinningar